Cambridge (studentenstad) - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Bryan Erkens - WaarBenJij.nu Cambridge (studentenstad) - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Bryan Erkens - WaarBenJij.nu

Cambridge (studentenstad)

Door: Bryan

Blijf op de hoogte en volg Bryan

22 Januari 2017 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Vandaag reizen wij naar Cambridge. Deze stad staat er bekend om velen studenten te hebben. Deze studenten komen van verschillende landen en streken. Ze komen naar de universiteiten in Cambridge om te studeren. Cambridge wordt daarom een studentenstad genoemd. In Cambridge zijn daarom ook gemiddeld meer fietsen dan normaal. Daarom hebben ze besloten een fietspad te maken.

We vertrekken samen vanaf March. We pakken de trein richting het station van Cambridge. Vanaf March is Cambridge op 1 uur afstand. Het station is redelijk groot. Vanaf een brug kom je in de gezamenlijke ruimte van het station. Daar heb je de mogelijkheid om iets te drinken of te eten.

Vanaf de uitgang van het station konden we rechtdoor lopen. Deze weg leiden ons richting de hoofdweg richting de stad. Tijdens het lopen kwamen we verschillende kraampjes tegen. Vaak waren deze kraampjes bemant door studenten. Tijdens het lopen zagen we veel jongen mensen. Met veel verschillende achtergronden. We vroegen de weg aan voorbijgangers. Die vertelde ons dat we rechtdoor moesten lopen. Hoe dichter we bij de stad kwamen, hoe drukker het werd. Tijdens het lopen kwamen we al verschillende prachtige oude gebouwen tegen. Soms namen we een stop om een gebouw te bezichtigen.
Aangekomen in het centrum van de stad. Besloten we om een rondje op de markt te lopen. De markt stond vol met kraampjes. De grote van de markt was te vergelijken met het plein in Maastricht. Elk kraampje was van een ander land. Studenten verkochten tradities van eigen land. Dit vaak voor een kleine prijs. Het viel ons op dat Cambridge een multiculturele stad is. We besloten verder te lopen door de drukke winkelstraten.

Toen we verder liepen kwamen we aan bij een kunstmarkt. Hier verkochten mensen beeldjes en schilderijen die ze zelf hadden gemaakt. Beelden van brons en schilderijen van olieverf. Armbanden gemaakt van bestek. En portretten gesneden uit hout. Het was een speciaal aanzicht. De gezelligheid en openheid van de mensen maakte het nog gezelliger!
De stad straalde cultuur uit. Van moderne winkels tot oude gebouwen die al eeuwen oud zijn. Het is een stad waar studenten, de mogelijkheid hebben om te leren en plezier te hebben.
Toen we verder liepen zagen we bootjes op een rivier. Deze bootjes werden bestuurd door studenten uit de stad. Dit deden ze om bij te verdienen. Het beeld dat ervan af kwam was prachtig. Doordat het zonnig was liet het ons denken aan Venetië.

Er werden in de stad dingen verkocht die met Harry Potter te maken hadden. Van bezemstelen tot complete outfits. De outfits van de universiteiten in Cambridge leken op gewaden van Harry Potter. Ze droegen een pak met daarover een soort poncho.
We besloten een pauze te nemen en een drankje te doen op het terras.

We kwamen in gesprek met een student uit de stad. Hij vertelde ons dat toeristen een grote bron van inkomsten waren. Dit is belangrijk voor de stad, zei hij. Veel studenten hebben baantjes die gelinkt zijn aan toeristen. Zonder deze toeristen zouden veel bijbanen weg zijn. En daardoor zouden veel mensen hun opleiding niet meer kunnen betalen.
Voor de studenten in de stad is het leven hard. Vaak hebben zij werk en school. Dit zijn veel uren in een week. Ze doen het gelukkig met veel plezier! Want waar veel studenten zijn wordt ook gefeest!

Het was langzaam tijd om terug te gaan naar de trein. We genoten na van een leerzame en vooral mooie dag!